onsdag 24. februar 2010

USA - tur:-)

Nå er jeg kommet hjem igjen etter en alle tiders tur til Maryland i Usa, nærmere bestemt byen Frederic. Reiste hjemmefra på onsdag kveld, flyet gikk fra Torp tiøig torsdag morgen. Etter en aldri så liten mellomlanding i Amsterdam på 4 timer, gikk turen videre til Washington DC. Forresten, fikk brukt litt penger på flyplassen i Amsteram, det var nemlig salg.... så det ble innkjøpt en flott lett koffert som lett ble ombygd til ryggsekk, som går som hånbagasje. Meget praktisk liten sak:-) Flyturen toj noe over 7 timer, og det gikk veldig greit. Fikk sett på to filmer, The proposal og Julia og Julie. Kjempefine filmer begge to. Vel fremme i Washington var det å stille klokka 6 timer tilbake, og vips så hadde vi fått masse ekstra tid. Ble sittene fast i kø runt Washington, og det tok jammen tid.... Tid tok også passkontrollen når vi skulle inn i Usa. Laaange køer, scanning av øyer og hender.... Middag denne dagen ble inntatt på noe av det råeste jeg har sett. Typisk amerikansk resturant med bortimot 50 retter og 20 desserter. Spis så mye du vil for 8 dollar.... Skal hilse å si vi spiste.Vel, fredag hadde vi fridag, og dagen ble brukt til avslapping og litt shopping. Det var salg, så jeg må innrømme at kredittkortet gikk varmt. Handla båe olabukser og litt gaver. Fredag kveld spiste vi middag på et typisk amerikansk steakhouse. For noen biffer vi fikk. Orka ikke halvparten en gang, og fikk med restene i doggybag. Lørag var det utstilling, og jeg var veldig spent på disse proffe handlerne og groominga som gjøres over there. Maija var dommer, og det amerikanske systemet var meget anderledes enn våres, men det gikk veldig bra. BOB ble en nydelig tispe fra Anastasias kennel. Virkelig vakker var hun. Hun ble forøvrig BOS dagen etter. Moro var det å se mange veteraner , både i 7-9 år og 9 -11 år. Ikke akkurat hverdagskost her. Handlinga ble jeg ikke så veldig imponert over, groominga var til tider altfor ekstrem, og det gjorde at noen hadde fullstendig mistet bernerpreget. Etter utstillinga var det bufè med masse god mat , og for ikke snakke om desserter. Sønag var dagen for hjemreise, men vi fikk med oss utstillinga før turen gikk til flyplassen. Dommeren denne dagen måtte bare oppleves. Hun dømte godt,satte opp den tispen Maija hadde som bOB til BOS. At dama var fra ville vesten, og så faktisk slik ut også, er en annen sak. En salig blanding av cowboy og indianer. Vi måtte være på flyplassen 3 timer før avgang på grunn av all sikkerhetskontroll, og jammen tok det tid også. Men vi kom oss da igjennom. At jeg nesten måtte betale 100 dollar for overvekt i bagasjen er en annen sak.... men jeg fikk sjansen til å pakke om, og 12 bokser root beer ble stående igjen på flyplassen, da gikk kofferten igjennom uten problemer. Ventetida på flyplassen ble brukt til å spise, slappe av og bruke de siste dollarne jeg hadde. flyreisa hjem gikk uten problemer, og vi landa på Torp kl 12, litt før skjema., Ekstra moro var det å finne giejn bilen som hadde stårr parkert hos Maija, jeg så kun to ruter, resten var nedsnødd og innpakka, tett av snø. Men vi fikk den ut. Uten altfor store problem. Var egentlig mer bekymret for taket på tilbygget hos Maija, det sto i fare for å rase ned. Så hun måtte måke mye.... Skal innrømme at det var godt å komme hjem, og da jeg la meg på kvelden hadde jeg vært våken i 36 timer, så jeg skal innrømme at jeg var noget svingstang. Sovna rimelig kjapt. Hjemme hade Ole E holdt fortet, levert et par valper, vært på utstillingi Bø. selvfølgelig var det et forferdelig snøvær da han skulle dit, det er jo helt normalt.
Valpene hadde vokst masse, og nå var det fullt kjør også på de minste. De løp rundt i stua og herja vilt. Storkoste seg. Ulempen med valper nå er at de ikke får vært så mye ute. Det er jo altfor kaldt. Alle olympicene er nå plassert, sistemann reiser nordover på fredag. Jenny Ann og jentene var her i dag, og de er mer enn fornøyd med den nye gutten sin, lille Otis. En tispe blir her, hun mimmer meg så mye om gamle Lady at vi ikke klarer å levere henne fra oss. Vel, nok om det. rolle og Thea residerer hos mutter og fatter for tida, ser nok ut til at de mer eller mindre blir der. De storkoser seg, og Rolle bare elsker mutter. Går i hæla på henne hele tida. Tror de koser seg alle sammen egentlig. Vel, nå tar jeg kvelden. Har vært på trening i dag, hatt mye besøk, så øya går helt i kryss, så god natt alle sammen. Og Maija - tusen takk for en super tur. Storkoste meg.